مقالات

تاثیر رضایت ارباب رجو ع در کارایی ادارات

رضایت شغلی چه تأثیری در افزایش کارایی کارکنان ادارات خواهد داشت 
رضایت شغلی مهمترین متغیر در حیطه رفتار سازمانی محسوب می شود و عاملی برای افزایش کارایی و احساس رضایت فردی کارکنان است. در سایه رضایت شغلی ، امنیت شغلی کارکنان تضمین می شود و تا میزان اطمینان  95%  بر توانمندی کارکنان موثر است .
یکی از جنبه های رضایت شغلی که معمولا نادیده گرفته می شود ، ارتباط آن با سلامت کارکنان است . افراد ناراضی از شغل خود مستعد ابتلا به امراض گوناگون ، از سر درد های جزیی گرفته تا بیماری قلبی هستند.
توانمند سازی امروزه به یکی از دغدغه های مدیران تبدیل شده است ، زیرا مدیران دریافته اند که افراد یک سوم یا بیشتر اوقات خود را در محل مکار می گذرانند . توانا سازی کارکنان موجب افزایشش مبنای قدرت و منزلت در محل کار است . انسان هایی که به توانمندی های خویش واقف هستند بیشتر دل به کار می دهند و در کار مشارکت می کنند . به طور کلی توانمندی زمانی اتفاق می افتد که کارکنان آموزش دیده از کار خود رضایت داشته و دارای انگیزه باشند و به خوبی رهبری شوند و به افرادی که در اتخاذ تصمیم مشارکت دارند ،متناسب با عملکرد پاداش داده شود. 
رضایت شغلی 
رضایت شغلی در یک مفهوم ، خشنودی و ارضای نیازهای اصلی در محیط کار عنوان شده است . رضایت شغلی که نوعی احساس مثبت فرد نسبت به شغلش می باشد ، زاییده عواملی نظیر شرایط محیط کار ، نظام سازمانی شغل ، روابط حاکم بر محیط کار تأثیر عوامل فرهنگی است . می توان نتیجه گرفت که رضایت شغلی ، احساسی روزانه بوده و از عوامل اجتماعی متأثر است رضایت شغلی عاملی برای افزایش کارایی و احساس رضایت فردی است و هر مسئولی درصدد افزایش رضایت شغلی در کارکنان خود می باشد و از طرفی می توان چنین گفت که ، افزایش رضایت شغلی منجر به تعهد سازمانی قوی تری در افراد و در نتیجه موجب کاهش جابجایی کارکنان می شود. 
رضایت شغلی افراد و اعضای هر سازمان به سه دلیل اهمیت دارد : 
1- بررسی ها نشان داده است که افراد ناراضی ، سازمان را ترک می کنند و بسیاری از آنان استعفا می دهند. 
2- کارکنان راضی از سلامت بهتری بر خوردار بوده و طول عمر بیشتری دارند.
3- رضایت از کار، پدیده ای است که از مرز سازمانی فراتر می رود و آثار آن در زندگی خصوصی فرد خارج از سازمانی قابل مشاهده شده است .
4- نتیجه تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد افرادی که از شغل خود رضایت دارند کمتر غیبت می کنند و یا سازمان خود را برای پیدا کردن شغلی بهتر ترک نمی کنند ، برخورد نامناسب با ارباب رجوع ندارند ، برای خود و سازمان ، مشکل ایجاد نمی کنند ، و با دلگرمی و رغبت بیشتری وظایف خود را انجام می دهند و از سلامت جسمی خوبی برخور دارند یکی از جنبه های رضایت شغلی که معمولا نادیده گرفته می شود ، ارتباط آن با سلامت کارمندان است . افراد ناراضی از شغل خو مستعد ابتلا به امراض گوناگون ، از سردردهای جزیی گرفته تا بیماری های قلبی هستند . یکی دیگر از نشانه های نارضایتی شغلی ، وجود پریشانی روانی در سازمان می باشد. مدیران با تجربه می دانند که بخشی از آفت های سازمانی ، مربوط به نیروی انسانی ناسالم و پریشان حال است . کارمندی که گرفتار روان پریشی است میتواند عمدی یا غیر عمدی مجموعه ای را به تخریب بکشد و موجب ضرر و زیان شود. 
آخرین مطلبی که باید در ارتباط با اهمیت رضایت شغلی مطرح نمود ، پیرامون آثاری است که این پدیده بر کل جامعه خواهد گذاشت . هنگامی که کارکنان و اعضای یک سازمان از کار خود لذت می برند ، زندگی شخصی آن ها در خارج از سازمان بهبود می یابد و بالعکس ، یک کارگر یا کارمند ناراضی ، نگرش منفی خود را به خانه و جامعه انتقال می دهد .
با توجه به آثار نامطلوب نارضایتی شغلی ، مزایای حاصل از رضایت شغلی کارکنان به همه ی افراد جامعه تأثیر گذار خواهد بود. 
 
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.