مقالات

اخلاق در بازرسی

 ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
نگارش : پریوش سادات فیروزآبادی
 
اخلاق در بازرسی
رعایت اخلاق و حفظ ارزشهای اخلاقی بعنوان یکی از مهمترین پدیده ها در سازمانهای پیشرو مورد توجه قرار گرفته و به بخشی از سیاست های رسمی و فرهنگ غیر رسمی این سازمانها تبدیل شده است این اصول بعنوان چراغ راهنمای تصمیم گیری ورفتار در سازمان می باشد. درعصرحاضر نیز همان گونه که علوم و دانشهای مفید  در حوزه های مختلف حیات بشری گسترش یافته  است  مسائل غیر اخلاقی و غیر انسانی نیز گسترده تر،پیچیده تر، مرموزتر گردیده  است.  از این رو اخلاقیات بعنوان سیستمی از  بایدها و نبایدها وارزشها در جهت سلامت اداری سازمان که در میزان موفقیت در انجام ماموریت ها ،اجرای راهبردها ، و برنامه ها ودر نهایت دستیابی به اهداف سازمانی نقش بسزایی ایفا می کند.و دراین میان اخلاق حرفه ای بعنوان یک مسئولیت در میان نیروی انسانی سازمان دارای اهمیت خاص است وبازرسین بعنوان یک اهرم نظارتی می بایست از ویژگیهای اخلاق حرفه ای در سطوح قابل انتظار برخوردار باشند  که دراین بحث در صدد  احصاء آن  بر می آییم .اخلاق در  بازرسی و نظارت مانند هرشغل و حرفه ای عمل بازدارنده بسیار خوبی برای پیشگیری ازسهل انگاری و تخلفات  بوده و 
درعین حال راهنمای مثبتی برای تحقق اهداف سازمان می باشد.
به این دلیل نهاد های نظارتی و بازرسی با بهره گیری ازمبانی دینی در به انجام رساندن راهبردهایی نظیر ویژگیهای قلبی ، قولی  و عملی و نیز اعمال راهکارهای سیاستی  در دو سطح فردی و سازمانی نظیردانش،صبر و سعه صدر درکشف حقیقت ، نگرش سیستمی فارغ از تعصب وجانبداری، شجاعت و تقویت مهارت های ارتباطی و توانایی تحلیل موضوعات، می توانند اخلاق حرفه ای را افزایش داده و درجهت تحقق اهداف سازمانی و در نهایت ارتقاء سازمان به نحو شایسته اقدام نموده وهمچنین نتایج موثری در جامعه ایجاد نمایند. با وجود اینکه اخلاق حرفه ای وظیفه همگان است  لیکن اخلاق حرفه ای در بازرسی و نظارت ضرورت دو چندان دارد  در مقوله نظارت و بازرسی از آنجا که سازمان و جامعه درخصوص پیشبرد امور و تحقق اهداف تاثیر گذار است لذا وجود اخلاق وبرخی ویژگیهای خاص در عوامل نظارت و بازرسی امری بدیهی و الزامی است. که مهمترین ویژگیهای اخلاق حرفه ای بازرسی
 را می توان به شرح ذیل اشاره نمود. 
ویژگیهای اخلاقی بازرسین: 
قلبی، قولی،عملی 
ویژگیهای قلبی: به نیات و گرایشهای درونی که بازرس باید به آنها متصف باشد و یا از آن دوری جوید اطلاق می شود.از جمله  اخلاص، توکل، نصیحت و خیر خواهی
صفات و ویژگیهای قولی: این ویژگی صفات در مرحله سخن گفتن است که بازرسین با اتصاف به آن می توانند درعین کسب رضای خداوند در کار خود موفق تر عمل کنند و شامل سکوت، رازداری، عیب پوشی،صداقت و راستگویی می باشد.
صفات و ویژگیهای عملی که شامل تواضع، پرهیز از رشوه، خوشخویی ، علم و آگاهی بازرسین، تسلط به تفکیک نظارت از تجسس، نگرش راهبردی و استراتژیک، خود حسابرسی و خود کنترلی می باشد.
بهره گیری ازاین ویژگیها ضمن یاری رساندن به بازرسین دراجرای دقیق وظایف شان از فساد اداری نیز پیشگیری نماید.
                              
 
             
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.