اخبار

تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی به 200 نفر در سال کاهش یافته است

خبرگزاری فارس: دبیر علمی اولین سمینار مراقبت‌های پزشکی در تالاسمی گفت: برنامه ملی پیشگیری از تالاسمی توفیقات بسیار زیادی را به همراه داشته و میانگین سالانه 1500تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی به 200 نفر در سال رسیده است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، مینا ایزدیار در نخستین سمینار «مراقبت‌های پزشکی در تالاسمی»، که امروز در هتل لاله تهران برگزار شد، درباره هدف پیوند مغز استخوان در کودکان اظهار داشت: پیوند مغز استخوان در کودکان زمانی صورت می‌گیرد که کودک به بیماری مزمنی دچار شده و نیاز به یک درمان مراقبتی طولانی مدت داشته باشد.
این متخصص خون، سرطان و کودکان ادامه داد: این پیوند در کودکان ممکن است با عوارضی چون مشکلات رشد و نمو، مشکلات روانی و خطر عقیم شدن همراه باشد و به طور مثال دو مورد از این پیوندشدگان در ایران نابینا شدند.
وی ادامه داد: در دنیا حدود دو هزار بیمار تالاسمی شناخته شده‌اند، اما تنها دوهزار نفر از این تعداد تحت پیوند مغز استخوان قرار گرفته‌اند.
در ادامه این همایش مدیر گروه ژنتیک دانشگاه تربیت مدرس بیان داشت: در برنامه ملی «پیشگیری از تالاسمی» تشخیص قبل از تولد و پیشگیری از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور در دستور کار ما قرار گرفته است.
محمدتقی اکبری افزود: برنامه ملی پیشگیری از تالاسمی توفیقات بسیار زیادی را به همراه داشته و میانگین سالانه 1500تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی به 200 نفر در سال رسیده است.
وی با اشاره به اینکه در مناطق شمالی کشور مثل گیلان و استان‌های جنوبی شیوع این بیماری بیشتر است خاطرنشان کرد: میزان شیوع این بیماری بین 4 تا 10 درصد و فراوانی ناقلان این بیماری 4/5 تا 5 درصد است.
مدیر گروه ژنتیک دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: زوجین لازم است قبل از ازدواج از فیلتر غربالگری بگذرند تا به زوجینی که از نظر خون‌شناسی طبیعی شناخته شوند، مجوز ازدواج داده شود.
وی بیان کرد: زوجینی که در طرح پیشگیری از تالاسمی از نظر خون‌شناسی طبیعی نباشند، تحت عنوان «مشکوک» بعدها به آزمایشگاه ژنتیک فرستاده می‌شوند.
اکبری گفت: تالاسمی مینور در اغلب مواقع فقط با آزمایشات هماتولوژیک شناسایی می‌شود و تالاسمی ماژور به خون‌گیری مستمر نیاز دارد.
۲۸ دی ۱۳۸۷ ۱۲:۱۴
خبرگزاری فارس |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید