اخبار

وزیر بهداشت :بدون پزشک خانواده با هر مقدار افزایش سرانه درمان باز هم کم می‌آوریم

وزیر بهداشت :بدون پزشک خانواده با هر مقدار افزایش سرانه درمان باز هم کم می‌آوریم
خبرگزاری فارس: وزیر بهداشت گفت: در بازار بدون مقررات سلامت و بدون اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع هر قدر هم سرانه درمان افزایش یابد باز هم کم می‌آوریم اما با اجرای این طرح می‌توانیم به تعرفه‌های واقعی خدمات درمانی برسیم.
کامران باقری‌لنکرانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی فارس درباره سرانه درمان 6 هزار و 500 تومانی مصوب شورای عالی بیمه در وزارت رفاه توضیح داد: وزارت بهداشت سناریوهای مختلفی را برای تعیین سرانه درمان سال آینده و مکانیزم اجرایی آن پیشنهاد داد که در مقایسه با آن‌ها سناریو سرانه 6 هزار و 500 تومانی مصوب شورای عالی برای یک سناریو حداقلی است و سناریوی ایده‌آلی نیست.
وی ادامه داد: ما درباره این سناریوی شورای عالی بیمه بحث داریم، این سناریو باید دوباره در دولت بحث و مصوب شود و چون دولت اختیار تصویب آن را به کارگروهی داده که مسئولیت آن با وزارت بهداشت است ما در آن جا مباحث کارشناسی شده مورد نظر وزارت بهداشت را دوباره مطرح می‌کنیم.
وی اضافه کرد: عمده بحث وزارت بهداشت این است که اگر خدمات سلامت مطابق قانون بر اساس نظام ارجاع و با محوریت پزشک خانواده ارائه شود، می‌توانیم با اعتیارات کم‌تر تعرفه‌های واقعی‌تر را اجرا کنیم و از هدر رفتن منابع جلوگیری کنیم.
وی گفت: اطلاعات سال گذشته مرکز آمار ایران نشان داد که هزینه بهداشت و درمان خانوارهای روستایی که طرح پزشک خانواده برای آن‌ها اجرا شد در سال 86 نسبت به سال 85 فقط 7 درصد افزایش یافت که نصف رقم تورم رسمی است، در حالی که این هزینه برای خانوارهای شهری در همین مدت 27درصد افزایش یافت.
باقری‌لنکرانی افزود: معنای آن این است که افزایش هزینه بهداشت و درمان جمعیت شهری کشور بسیار بیش‌تر از روستائیان بوده است، وزارت بهداشت معتقد است که باید بر اساس قانون، طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده هر چه زودتر در کشور مستقر شود و تنها در این صورت می‌توانیم تعرفه خدمات پزشکی را بالاتر و واقعی کنیم، کیفیت خدمات سلامت را بالا ببریم و رضایتمندی خدمت گیرندگان و خدمت دهندگان را فراهم کنیم.
وزیر بهداشت گفت: ما پیگیر این نگاه هستیم زیرا در بازار بدون مقررات سلامت، هر چقدر هم سرانه درمان را بالا ببریم، نهایتاً کم می‌آوریم و دچار کسری می‌شویم چون آن جا مقررات نداریم اما اگر این خدمات بر اساس مقررات که شامل مقررات پزشک خانواده و نظام ارجاع ارائه شود با یک افزایش معقول سرانه درمان می‌توانیم خدمات سلامت را با قیمت واقعی ارائه کنیم.
وی ادامه داد: اگر محوریت پزشک خانواده و نظام ارجاع قبول شود، محاسبات ما نشان می‌دهد با یک افزایش معقول سرانه درمان که در توان دولت است می‌توانیم تعرفه خدمات پزشکی بخش دولتی را در سال آینده معادل تعرفه مصوب دولت برای این خدمات در بخش خصوصی در سال 87 افزایش دهیم.
وی در پاسخ به این پرسش فارس که اجرای طرح پزشک خانواده در شهرهای بزرگ مانند تهران ممکن است تا 10سال آینده هم عملی نشود، و این نگاه ربطی به رقم سرانه و تعرفه سال آینده ندارد،‌ توضیح داد: نه این طور نیست، نگاه ما این است که برای اجرای طرح پزشک خانواده در شهرهای بزرگ از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم، این کار متفاوت از اجرای این طرح برای جمعیت روستایی است و زودتر قابل انجام است.
وی گفت: در جمعیت روستایی، بخش خصوصی حضور نداشت و دولت تنها ارائه کننده خدمت بود اما در شهرها به خصوص شهرهای بزرگ همین الآن بخش عمده خدمات پزشکی سرپایی را بخش خصوصی ارائه می‌کند و توان آن وجود دارد کافی است نظام و سیستم ارجاع برای آن تعریف شود.
وی افزود: هیچ راهی جز پذیرفتن نظام ارجاع و پزشک خانواده برای حل مشکلات سلامت کشور وجود ندارد، در غیر این صورت هر چقدر هم سرانه درمان افزایش یابد باز هم بیمه‌ها دچار کسر بودجه می‌شوند، مردم و جامعه پزشکی نیز هرگز رضایت خاطر پیدا نمی‌کنند.
۲۸ دی ۱۳۸۷ ۱۲:۱۷
خبرگزاری فارس |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید