اخبار

"زوجین" مراقب این خطر همیشگی باشند!

"زوجین" مراقب این خطر همیشگی باشند!

یک دکترای روانشناسی طلاق عاطفی را دور شدن زوجین به لحاظ فکری و عاطفی از یکدیگر عنوان کرد که می تواند در هر برهه ای از زندگی بروز پیدا کرده و پیامدهای خطرناک بسیاری همراه داشته باشد.

دکتر پرستو عباسپور در گفت و گو با خبرنگار سرویس «اجتماعی» ایسنا منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه طلاق عاطفی حالتی از سردی و بی تفاوتی میان زوجین است، گفت: در این حالت زوجین اگر چه به لحاظ جسمی و فیزیکی کنار هم هستند و زیر یک سقف زندگی می کنند، اما به لحاظ فکری و عاطفی بسیار از هم دور هستند.

به گفته دکتر عباسپور شکل بروز طلاق عاطفی طیف گسترده ای دارد و می تواند از یک گله و شکایت ساده شروع شده تا به دعواهای اساسی و بزرگ برسد.

وی افزود: در زندگی مشترک زوجین گاها کارهایی برای طرف مقابل انجام می دهند، اما اگر این اتفاق دیگر رخ ندهد و زوجین نسبت به نیازها و خواسته ها و علاقمندیهای هم بی توجه شوند، می توان گفت نوعی طلاق عاطفی میان آنها رخ داده است.

مسئول اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: همچنین در طلاق عاطفی بعضا زوجین نسبت به مسئولیت های زندگی شانه خالی کرده و میل و رغبتی برای انجام وظایف زندگی ندارند.

دکتر عباسپور علل مختلفی را در بروز طلاق عاطفی دخیل دانست و افزود: مهم ترین علت طلاق عاطفی عدم شناخت کافی زوجین از روحیات یکدیگر است. بطور مثال زن یا شوهر شغل و حرفه ای دارد که با سختی هایی همراه است و اگر طرف مقابل درکی از این سختی نداشته باشد، این مسئله می تواند به طلاق عاطفی میان زوجین منجر شود.

این دکترای روانشناسی افزود: یک خانم شاغل قطعا محدودیت هایی در ارائه خدمات در خانواده خود خواهد داشت و اگر همسر او این درک را نداشته باشد، زندگی آنها دچار سردی خواهد شد.

دکتر عباسپور با اشاره به پیامدهای خطرناک طلاق عاطفی گفت: سردی طلاق عاطفی نه تنها زن و شوهر بلکه تمام افراد خانواده را تحت تاثیر قرار داده و آرامش را از خانواده می گیرد.

وی افزود: طلاق عاطفی عملا مثل موریانه ای است که به جان خانه ای می افتد و در نهایت و در درازمدت موجب ریزش این خانه می شود، بنابراین باید برای رفع آن اقدام کرد.

این دکترای روانشناسی تحمل طلاق عاطفی و ادامه زندگی بدون رفع این مشکل را نیز بسیار خطرناک دانست و افزود: پیامدهای تحمل کردن طلاق عاطفی به دو صورت بروز می کند، یا زوجین برای جبران خلا عاطفی دنبال فرد جایگزین می روند که این مسئله متاسفانه ریشه بسیاری از انحرافات و خیانت های امروز جامعه است و یا زوجین دچار افسردگی و اضطراب و ناامیدی می شوند که اگر ادامه یابد و عمیق تر شود، حتی می‌تواند منجر به خودکشی شود.

وی با بیان اینکه احتمال بروز طلاقی عاطفی در هر برهه ای از زندگی زوجین وجود دارد، در خصوص راهکارهای مقابله با آن گفت: اولین و بهترین راه پیشگیری است و در این خصوص زوجین باید آموزش های لازم را ببینند، طوری که بتوانند تفاوت های فردی را درک کرده و بتوانند خواسته ها و نیازهای خود را بیان کنند.

دکتر عباسپور تصریح کرد: زوجین باید یاد بگیرند خواسته ها و نیازهای خود را بیان کنند و بتوانند با همکاری هم و با گفت و گوی با یکدیگر تعارضات را حل کنند.

این دکترای روانشاسی تاکید کرد: زوجین در صورت بروز طلاق عاطفی و شناخت نشانه های آن در زندگی خود بهتر است به جای مشورت گرفتن از افراد فامیل و آشنا حتما به مشاور و روانشناسان خبره مراجعه کنند.
۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۴:۱۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید