اخبار

توصیه های غذایی برای مسافران

توصیه های غذایی برای مسافران

 

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: با توجه به فصل گرما و مسافرت‌های تابستانی رعایت چند نکته در خصوص مصرف مواد غذایی مهم است.

دکتر حسین بیگلری در گفتگو با مرصاد ، اظهار داشت: همه ساله با توجه به آغاز فصل گرما از آنجا که برخی میکروب‌ها قابلیت فعالیت بیشتری پیدا می کنند و احتمال بروز آلودگی های مواد غذایی و برخی مسمومیت ها وجود دارد با رعایت بهداشت فردی و عمومی می توان از بروز مسمومیت های غذایی تا حد زیادی پیشگیری کرد.
وی افزود: در وهله نخست باید از سلامت آب آشامیدنی مطمئن شد در غیر این صورت اگر قصد مسافرت داریم قبل از مصرف چشمه به ظاهر آب در دسترس توجه شود و اگر آب روشن به نظر آمد به مدت یک دقیقه جوشانده و سپس مصرف شود یا از آب معدنی های دارای تاریخ اعتبار مشخص استفاده شود.

رئیس کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیان کرد: این موضوع در تابستان به ویژه در هنگام مسافرت دارای اهمیت بیشتری است همچنین در فصل گرم سال مواد غذایی طبخ شده باید در اولین فرصت مصرف شود و مقادیر باقیمانده حتماً در یخچال نگهداری شود.

این مسئول گفت: به منظور حفظ امنیت غذایی باید از خرید مواد غذایی از دست فروشان و مغازه هایی که مواد غذایی را مستقیماً در مقابل نور آفتاب قرار می دهند خودداری شود همچنین در هنگام خرید به تاریخ اعتبار مواد غذایی و عدم خدشه دار بودن آنها دقت شود.

دکتر بیگلری تصریح کرد: باید مواد غذایی را از مراکز مجاز و معتبر که تحت نظارت کارشناسان مرکز بهداشت هستند و دارای کارت بهداشتی می‌باشد خریداری کرد.

وی با بیان اینکه همچنین باید گوشت مورد نیاز از مراکز مجاز که تحت نظر دامپزشکی و دارای مهر این اداره هستند خریداری شود گفت: باید از خرید گوشت های جاده ای که از سلامت آنها اطلاعاتی در دست نیست پرهیز شود.

رئیس کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد: به دلیل گرمای هوا ممکن است افرادی مایل به شنا در برکه ها و آبگیرها باشند که به آنها توصیه می‌شود مراقبت های لازم را به عمل آورند زیرا این آب ها ممکن است حاوی آلودگی های میکروبی باشند که با بلعیدن تنها چند قطره از آن برای دستگاه گوارش مشکلاتی ایجاد شود.

به گفته دکتر بیگلری هنگام شستشوی سبزیجات و میوه نیز علاوه بر شستن با آب، باید مراحل انگل زدایی به طور کامل انجام شود همچنین شست و شوی مناسب دستها با آب و صابون به ویژه بعد از اجابت مزاج و قبل از مصرف مواد غذایی دارای اهمیت است.

این مسئول بیان کرد: در طول فصل گرما باید آب و املاح بیشتری نوشیده شود و اگر قصد مسافرت های کوتاه مدت داریم با توجه به احتمال آفتاب سوختگی و گرمازدگی در ساعات گرم روز باید مراقبت‌های لازم در این زمینه به عمل آید.

وی با تأکید بر اینکه باید در طول مسافرت ماست و آبلیموی تازه مصرف شود که این امر موجب تقویت سیستم گوارشی در مقابل عوامل میکروبی خواهد شد گفت: رعایت این موارد به گروه‌های حساس شامل کودکان، سالمندان و زنان باردار بیشتر توصیه می‌شود زیرا این افراد سیستم ایمنی ضعیف تری داشته و بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری ها قرار دارند.

۲۹ تیر ۱۳۹۸ ۱۰:۴۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید