اخبار

دوره‌های پودمانی مدیریت اجرایی بیمارستان‌ها برگزار می‌شود

دوره‌های پودمانی مدیریت اجرایی بیمارستان‌ها برگزار می‌شود
دوره‌های پودمانی مدیریت اجرایی بیمارستان‌ها برگزار می‌شود

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، شرایط کنونی مدیریت بیمارستانی کشور را نسبتا مطلوب ارزیابی کرد و با بیان این که دستیابی به سیستمی کارآمد نیازمند مدیریت صحیح و به روز است، با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در جهت افزایش توان مدیریتی مدیران بیمارستان‌ها گفت: در این راستا، دوره‌های پودمانی مدیریت اجرایی بیمارستانی در سطح وسیعی اجرا خواهد شد.

 

دکتر رحمت‌الله حافظی در گفت‌وگو با ایسنا، ایران را از نظر شاخص‌های بهداشتی و درمانی در گروه 30 کشور برتر دنیا عنوان کرد و گفت: پیش از انقلاب، ایران از نظر شاخص‌های بهداشتی - درمانی در گروه 30 کشور آخر دنیا محسوب می‌شد و تنها هفت دانشکده علوم پزشکی با 700 دانشجوی پزشکی در کشور فعال بودند.

 

وی ادامه داد: این در حالی است که در حال حاضر 43 دانشگاه علوم پزشکی به تربیت تعداد زیادی دانشجوی پزشکی می‌پردازند. همچنین اعضای هیات علمی علوم پزشکی از هزار و نهصد نفر قبل از انقلاب، امروز به بیش از 11 هزار نفر می‌رسد. تعداد کل پزشکان شاغل کشور در سال 56 به 13 هزار و 428 نفر می‌رسید که چهار هزار نفر آنها را پزشکان خارجی (اغلب هندی و پاکستانی) تشکیل می‌دادند؛ اما اکنون 105 هزار پزشک، 83 هزار پرستار و 13 هزار ماما در کشور فعالند. تعداد خانه‌های بهداشت در این مدت از 1800 مرکز به بیش از 17 هزار مرکز رسیده است. همچنین تخت‌های بیمارستانی کشور از هزار تخت در سال 56، اکنون به 120 هزار تخت بیمارستانی افزایش یافته است.

 

دکتر حافظی، مدیریت بیمارستانی را یکی از شاخص‌های تاثیرگذار در افزایش سطح سلامت کشور عنوان کرد و گفت: مدیریت صحیح بیمارستانی می تواند راه اعتلای سلامت را هموارتر کرده و دستیابی اهداف تبیین شده در برنامه‌های مختلف توسعه کشور را تسهیل کند. اگر بگوییم از وضعیت موجود در مدیریت بیمارستانی رضایت کامل داریم، خود را از پیشرفت در این حوزه محروم کرده‌ایم، اما در مجموع شرایط مدیریت بیمارستانی در کشور، نسبتا مطلوب است و در عین حال ایرادهایی نیز دارد که لازم است با دقت و برنامه‌ریزی به آنها پرداخت.

 

وی با بیان این که دستیابی به سیستمی کارآمد و اثربخش نیازمند مدیریت صحیح و به روز است، ادامه داد: به منظور ایجاد تحول در سیستم سلامت کشور باید حرکات و استراتژی‌های زیر ساختی مناسبی را در پیش گرفت. همچنین باید توجه داشت که اگر افزایش منابع و تجهیزات با افزایش توان مدیریتی در یک راستا نباشد، پیش‌بینی‌ها محقق نخواهد شد.

 

 

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت اقدامات مثبتی را در جهت افزایش توان مدیریتی مدیران بیمارستان‌ها و دیگر افرادی که به صورت بالقوه دارای توان مدیریتی در سطح بیمارستان‌های کشور هستند، انجام داده است. برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی مدیریت بیمارستانی با بهره گیری از اساتید برجسته حوزه مدیریت کشور، اولین گام در این جهت بوده است که نتایج مطلوبی به دنبال داشته است. همچنین در نظر داریم دوره‌های پودمانی مدیریت اجرایی بیمارستانی را در سطح وسیعی با استفاده از اساتید داخلی و خارج اجرا کنیم. مراحل اولیه این امر در حال پیگیری است.

 

وی معتقد است که با توجه به میزان منابعی که در بیمارستان‌ها هزینه می‌شود امکانات و پتانسیل‌های بیمارستان‌های کشور باید از بهره وری بالاتری برخوردار باشند. بنابراین سعی می‌شود تا سهم توانمندی‌های مدیریتی را در ارتقا بهره‌وری و عملکرد بیمارستان‌ها و افزایش رضایتمندی بیماران و مردم افزایش یابد.

  

به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، مشکلات کنونی بیمارستان‌ها ناشی از ضعف تخصصی دانش پزشکی نیست. هرچند که لازم است منابع بیشتری را در راستای بهبود وضعیت کنونی به بیمارستان‌های کشور اختصاص داد؛ اما، کمبود منابع، مساله اول مشکلات موجود در بیمارستان‌های کشور نیست. سیاست یک طرفه افزایش منابع، بدون اصلاح ساختارهای سیاست‌گذاری و در نظر گرفتن توانمندی‌های مدیران، قطعا نتایج مطلوبی در بر نخواهد داشت.

 

دبیر کنگره بین‌المللی مدیریت بیمارستانی در پایان از فعالان عرصه سلامت خواست به منظور افزایش بهره‌وری و خدمت رسانی به مردم، با حضور در این کنگره امکان یادگیری و تبادل تجربیات کارآمد را فراهم کنند.

۲۱ تیر ۱۳۸۸ ۱۵:۱۲
نظام پرستاری |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید