مقالات

اصول رانندگی

 ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
رانندگی صحیح تنها منوط به حرکت درآوردن خودرو و رسیدن به مقصد نیست. راننده خوب به کسی اطلاق می‌شود که به غیراز رعایت قوانین و دارا بودن فرهنگ رانندگی، اصول استفاده درست از خودرو را به خوبی می‌داند. در ادامه چند نکته مهم را که اکثر افراد از آن اطلاعی ندارند یادآوری می‌کنیم.
 
استفاده درست از جعبه دنده
 ستفاده از جعبه دنده خودرو به دلیل ظرافت و اهمیت بالا، مستلزم رعایت اصولی خاص است. در گیربکس‌های دستی انجام چند مورد ساده سبب کاهش استهلاک آن و افزایش طول عمر چرخ دنده‌ها می‌شود. گاهی اوقات درابتدای حرکت به دلیل سرد بودن خودرو وقتی که قصد استفاده از دنده ۱ را برای به راه انداختن اتومبیل دارید با این‌که کلاچ را تا انتها می‌فشارید اما دنده جا نمی‌رود! این امر می‌تواند ناشی از سرد بودن روغن گیربکس یا رگلاژ نبودن سیم کلاچ باشد. در این مواقع کافی است ‍پای خود را از کلاچ برداشته و دوباره فشار دهید و دنده را ابتدا به ۲ و سپس در دنده ۱ جا بزنید.
 
با دنده مرده نرانید! همیشه با دنده متناسب با سرعت خود حرکت کنید. از دادن معکوس شدید و فشار آوردن بیش از حد به موتور بپرهیزید. هنگام ایست کامل، مثلا پشت چراغ قرمز، خودرو را خلاص کرده و پای خود را از روی کلاچ بردارید. زیرا وقتی که کلاچ را به پایین فشار می‌دهیم دیسک و صفحه باهم درگیر می‌شوند که افزایش زمان آن باعث اصطکاک و استهلاک هرچه بیشتر می‌شود.
 
برای جعبه ‌دنده‌های اتوماتیک هم پیشنهاد می‌شود زمانی که قصد تغییر وضیت از N به D را دارید از فشردن پدال گاز بپرهیزید. این عمل به مرور زمان باعث خرابی سریع‌تر گیربکس خواهد شد.
سرعتگیری و ترمز کردن صحیح
 
همواره برای گذر کردن از سرعت متوسط به صورت تدریجی و دقیق پای خود را بر پدال گاز فشار دهید. از شتاب گیری ناگهانی بپرهیزید، غیر‌از آوردن فشار زیاد به موتور خودرو برای کاهش سرعت نیز مجبور خواهید بود به ترمزگیری شدید و خشن روی بیاورید که این سبک رانندگی باعث افزایش مصرف سوخت نیز خواهد شد.
 
قرار گیری مناسب زاویه فرمان هنگام پارک کردن خودرو
بسیاری از رانندگان پس از پارک کردن اتومبیل خود برای کج کردن زاویه چرخ‌ها، فرمان را تا انتها می‌گردانند. این عمل موجب خرابی پلوس چرخ و گردگیر لاستیکی آن خواهد شد و در دراز مدت زمینه استهلاک جعبه فرمان و پمپ هیدرولیک را نیز فراهم خواهد کرد. پس توصیه می‌شود موقع پارک کردن چرخ‌های خودرو را در حالت صاف با خودرو قرار دهید.
 
لازم به ذکر است که موارد پیشنهادی فوق جهت رانندگی در عالت عادی توصیه می‌شود. امیدواریم با رعایت اصول و فرهنگ رانندگی صحیح جامعه‌ای امن‌تر از گذشته داشته باشیم.
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.