مقالات

چگونه خبر بنویسیم؟

 ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
خبرنگاران موظفند دستکم 4 عنصر را در تنظیم خبر رعایت کنند.
 
 
خبر از 3 جزء تشکیل شده است:
 
تیتر
لید
متن
تیتر: پرنیا کوچولو را پیدا کنید
 
لید: پلیس آگاهی استان البرز با انتشار تصویر کودک سه‌ساله کرجی به نام «پرنیا» از شهروندان خواست در صورت اطلاع از وضعیت این کودک، به پلیس اطلاع دهند.
 
متن: سرهنگ جواد صفایی اظهار کرد: پرونده مفقود شدن یک کودک سه‌ساله به نام «پرنیا شیروانی» از کلانتری ۴۱ خرمدشت به پلیس آگاهی اطلاع‌رسانی شده است.
 
وی اضافه کرد: بنا به اظهارات مادر این کودک، پرنیای سه‌ساله در بعدازظهر روز شنبه 27 مردادماه در شنبه‌بازار خرمدشت گم‌شده است.
 
رییس پلیس آگاهی استان البرز تأکید کرد: بنا بر اجرای دستور معاون دادستان دادسرای عمومی و انقلاب کرج، پلیس از شهروندان می‌خواهد تا در صورت اطلاع از وضعیت نامبرده، با شماره تلفن‌های ۲۱۸۷۲۸۱۰ و ۲۱۸۷۲۸۹۵ و پلیس ۱۱۰ تماس حاصل کرده و به مراجع قضائی اطلاع دهند.
 
به گفته رئیس پلیس آگاهی استان البرز، کودک مفقودشده دارای موهای صاف مشکی، رنگ پوست سفید، لاغراندام، ملبس به پیراهن سفید، شلوار و دمپایی آبی بوده است.
 
انواع و اقسام خبر
سبک هرم وارونه
سبک داستان‌گویی
سبک تاریخی
سبک تاریخی به همراه لید
سبک نرم خبر
سبک موزاییکی یا گل قالی
سبک هرم وارونه:
 
سبک هرم وارونه جزو پرکاربردترین سبک‌هایی است که در تنظیم اخبار استفاده می‌شود. خبری که در بالا به عنوان مثال آوردم جزو سبک هرم واورنه است. در این سبک بعد از لید مهمترین جملات به کار برده می‌شوند و هر چقدر خبر به انتهای خود نزدیک می‌شود از اهمیت اطلاعات کاسته می‌شود.
سبک داستان گویی:
 
این سبک بیشتر در فیچر و گزارش‌های غیرخبری مورد استفاده قرار می‌گیرد که در بخش‌های بعدی مفصلا به ان خواهم پرداخت.
سبک تاریخی:
 
این سبک نقطه مقابل سبک هرم وارونه است. در این سبک همه وقایع از ابتدای وقوع و بدون در نظر گرفته شدن اهمیت آن نوشته و تنظیم می‌شود. انتشار اخبار یک کنفرانس، همایش، خطبه‌های نماز جمعه و ... معمولا به سبک تاریخی تنظیم می‌شود.
مثال:
 
امام جمعه تبریز: «غدیر یک تفکر و نشانه‌ای از تداوم خط نبوّت است.»
 
حجت الاسلام سید محمد علی آل هاشم در خطبه‌های عبادی و سیاسی نماز جمعه تبریز نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه گفت: طرح مسئله فساد سیستماتیک در نظام اداری و اقتصادی دروغ و اتهام بزرگ علیه و دست اندرکاران آن است.
 
وی با بیان اینکه مشکل لاینحل در کشور وجود ندارد، افزود: این درست است که فساد بزرگ اقتصادی مستلزم وجود افرادی در داخل نظام اداری و اقتصادی است اما طرح کلی وجود مسئله فساد سیستماتیک در کشور دروغ بزرگی علیه نظام و اتهام بزرگ علیه هزاران کارمند و مدیر است که خالصانه و صادقانه به نظام اسلامی خدمت می‌کنند.
 
امام جمعه تبریز ساختار نامناسب، تعدد قوانین، فقدان سازو کارهای مناسب و همچنین فقدان تقوای الهی را از عوامل فساد عنوان کرد و افزود: مردم هوشیار نباید تحت تاثیر القائات دشمنان قرار گیرند.
 
خطیب نماز جمعه تبریز با بیان اینکه اخیرا اقداماتی خوبی از سوی سران سه قوه برای مبارزه با فساد در کشور شروع شده است، اظهار کرد: همان طوریکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان فرموده‌اند مشکل لاینحل در کشور وجود ندارد و مسئول قوای اجرایی، مقننه و قضاییه موظف هستند برخورد قاطع با متخلفان و مفاسد داشته باشند.
 
وی با بیان اینکه غدیر چشمه‌ای است که تا پایان هستی جوشان و خروشان خواهد بود، گفت: این عید بزرگ روز اکمال دین و اتمام نعمت است که موجب خوشنودی خداوند است.
 
امام جمعه تبریز ادامه داد: این عید بزرگ نه تاریخ و نه جغرافیا است بلکه ولایت بوده و پیشوند آن رسالت و پسوند آن ولایت و امامت است.
 
خطیب نماز جمعه تبریز این عید را عید ولایت، عید سیاست و عید دخالت مردم در حکومت دانست و تصریح کرد: این عید مظلومان و مستضعفان و الگوی حکومت اسلامی برای سایر کشور ها است.
 
نماینده ولی فقیه در استان برپایی حکومت عدل الهی را هدف غدیر عنوان کرد و افزود: ولایت مداری درس جاودانه این عید بزرگ است.
 
امام جمعه تبریز افزود: این عید از اهمیت بالایی برخوردار است که نقش بسزایی در تعیین مسیر آینده اسلام داشته و دارد.
 
خطیب نماز جمعه تبریز تعیین جانشین پیامبر و اعلان رسمی آن مهمترین ماموریت حضرت محمد (ص) برشمرد و گفت: طرح مسله غدیر نباید موجب جدایی مسلمان از همدیگر شود؛ چرا که شیعیان ضمن اعتقاد به آرمان‌های نورانی خود اجازه نخواهند داد طرح این مسله موجب جدایی دل های آگاه مسلمانان از همدیگر شود.
 
سبک تاریخی به همراه لید:
 
این سبک تلفیق از دو سبک هرم وارونه و سبک تاریخی است. هدف از این نوع تنظیم ان است که مخاطب در جریان همه رویداد قرار بگیرد.
مثال:
 
شهردار اصفهان: «پای شهدا خواهیم ایستاد.»
 
لید: شهردار اصفهان و جمعی از مدیران شهری، همراه با عوامل اجرایی و هنرمندان در آیین افتتاحیه معنوی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان حضور یافته و با حضور در گلستان شهدا به شهدای نوجوان ۸ سال دفاع مقدس ادای احترام کردند.
 
به گزارش ستاد خبری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان، شهردار اصفهان گفت: همانطور که شهدا پای کشور ایستادند ما هم پای شهدا خواهیم ایستاد و از ارزش های کشور دفاع خواهیم کرد.
 
قدرت الله نوروزی در آیین افتتاحیه معنوی این جشنواره در گلستان شهدای اصفهان، اظهار کرد: امروز به گلزار شهدا آمده‌ایم تا با شهیدانی که همه هستی خود را در راه دفاع از ارزش‌ها از دست‌داده‌اند پیمانی دوباره بسته و بگوییم همانطور که شما پای کشورتان ایستادید ما هم پای شما ایستاده ایم.
 
وی افزود: اکثر شهدایی که اینجا آرمیده‌اند سنینی بین چهارده ‌تا هیجده سال دارند، این شهدا نه‌تنها جان خود را تقدیم بلکه از تمامیت ارضی و ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران دفاع کردند.
 
شهردار اصفهان ادامه داد: من می دانم شما جوانان و نوجوانانی که اینجا حضور دارید، همراه این شهیدان خواهید شد و برای حفظ این آرمان‌ها تلاش خواهید کرد.
 
نوروزی خاطرنشان کرد: امیدوارم دیدار با شهدا در روز افتتاحیه معنوی این جشنواره بزرگ، برای شما فضایی معنوی ایجاد کند و با یاد شهدا و انگیزه‌ای بیشتر برای تلاش‌هایتان داشته باشید.
 
همچنین عادل دهدشتی قائم مقام مدیر اجرایی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان اظهار کرد: امیدواریم به برکت حضور در گلستان شهدا و رخصت گرفتن از شهدای انقلاب و هشت سال دفاع مقدس بتوانیم جشنواره ای پربار را با کمترین مشکل و بیشترین نظم شاهد باشیم.
 
وی افزود: در دهه 60 جنگ و جبهه با ادوات بود، اما امروز دشمن جبهه فرهنگی کشور را هدف قرار داده است و امیدواریم با استفاده از تجربیات گذشته و اجازه از افرادی که امنیت امروز کشور را مدیون آنها هستیم جشنواره ای خوب برپا کنیم.
 
دهدشتی اضافه کرد: کودکان و نوجوانان امروز، با مفهوم ایثار آشنا شدند تا بتوانند با الگو قرار دادن شهدا محکم و موفق عمل کنند.
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.