نیاز به واکسن پروتئین نوترکیب کرونا برای دوز سوم

از مهم‌ترین مسائل در تصمیم‌گیری برای الزام به تزریق دوز تقویتی واکسن کرونا، میزان دسترسی به واکسن و توانایی واکسن‌سازان برای تامین گسترده واکسن در بیشتر کشورهای دنیاست. به همین علت، نیاز به تولید واکسن‌های با تکنولوژی متفاوت در کنار واکسن‌های قبلی بیشتر از گذشته احساس می‌شود. علاوه بر این، با توجه به تحقیقات موجود به نظر می‌رسد استفاده از پلتفرم‌های متفاوت از واکسیناسیون اولیه برای دوز سوم واکسن کرونا باعث ایجاد ایمنی پایدارتر و موثرتر در برابر ابتلا به کووید- ۱۹ می‌شود.

توجه به پلتفرم واکسن پروتئین نوترکیب برای تولید واکسن کرونا به همین دلایل افزایش یافته است. در همین حال، تعداد زیادی از پروژه‌های واکسن‌های پروتئین نوترکیب علیه ویروس کرونا در سراسر دنیا حال پیشرفت و ساخت هستند. در ایران نیز واکسن پروتئین نوترکیب اسپایکوژن که مهرماه امسال مجوز مصرف را دریافت کرد، حاوی قسمتی از ویروس کرونا با نام اسپایک است که باعث ایجاد ایمنی در برابر این ویروس می‌شود. واکسن اسپایکوژن تنها واکسن پروتئین نوترکیب موجود در کشور است که شامل تمامی بخشهای پروتئین اسپایک ویروس کرونا است. این پروتئین اصلی‌ترین هدف در طراحی واکسن‌ها علیه بیماری کرونا بوده است.

پلتفرم استفاده شده در ساخت واکسن سیناژن، پروتئین نوترکیب است که امتیاز اصلی آن ایمنی بالا و سابقه طولانی استفاده از آن در ساخت انواع واکسن‌ها از جمله واکسن آنفلوانزا، هپاتیت، HPVو داروهایی چون انسولین است.

بنابراین، نگرانی کمتری درباره عوارض جانبی ناشی از واکسن با پلتفرم پروتئین نوترکیب که اسپایکوژن از آن بهره برده، وجود دارد. با پلتفرم پروتئین نوترکیب، عوارض کمتری نسبت به بقیه انواع واکسن‌ها رخ می‌دهد و عوارض خاصی که با واکسن‌های با تکنولوژی جدید مانند mRNA گزارش شده، با واکسن پروتئین نوترکیب مانند واکسن اسپایکوژن تجربه نمی‌شود.

در بررسی واکسن اسپایکوژن در فاز ۲ کارآزمایی بالینی، افراد با سابقه ابتلا به کرونا با تزریق یک دوز از واکسن سیناژن به ایمنی مشابه با ایمنی دو دوز واکسن دست یافتند که اثر تقویت‌کنندگی پاسخ ایمنی را در اسپایکوژن نشان می‌دهد. با توجه به مزیت‌هایی چون ایمنی تکنولوژی پروتئین نوترکیب و رسیدن به ایمنی طولانی‌تر و قوی‌تر با ترکیب دو نوع واکسن با پلتفرم متفاوت، واکسن سیناژن می‌تواند گزینه منطقی و مناسب برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا باشد.