اخبار

واکسن‌ها و ایمن سازی

واکسن‌ها و ایمن سازی
هفته جهانی واکسیناسیون که از 24 تا 30 اردیبهشت ماه می باشد و هدف آن ترویج استفاده از واکسن برای حفظ سلامتی در همه سنین وگسترش ایمن سازی ، واکسینه کردن تمام کودکان زیر پنج سال بر ضد بیماری های قابل پیشگیری نظیر سرخک ، دیفتری ، کزاز ، سیاه سرفه و فلج اطفال و گروهی دیگر از بیماری های مهلک می باشد .

هفته جهانی واکسیناسیون که از 24 تا 30 اردیبهشت ماه می باشد و هدف آن ترویج استفاده از واکسن برای حفظ سلامتی در همه سنین وگسترش ایمن سازی ، واکسینه کردن تمام کودکان زیر پنج سال بر ضد بیماری های قابل پیشگیری نظیر سرخک ، دیفتری ، کزاز ، سیاه سرفه و فلج اطفال و گروهی دیگر از بیماری های مهلک می باشد . لذا بیست و چهارم تا سی ام آوریل مصادف با چهارم تا دهم اردیبهشت ماه هر سال ، با هدف ترویج استفاده از واکسن و در راستای محافظت مردم برابر بیماری های واگیردار ، هفته جهانی ایمن‌سازی نامگذاری شده است که امسال این هفته در پایان اردیبهشت ماه برگزار می شود. هفته جهانی واکسیناسیون 2022  با شعار جهانی " زندگی طولانی برای همه " (Long life for all) برگزار می گردد.

واکسن1

واکسن‌ها و ایمن سازی نقش بسیار مهمی در سلامت جوامع در یک قرن اخیر داشته‌اند. سه دهه از ریشه کنی آبله می‌گذرد ، تعداد موارد فلج اطفال به شدت کاهش یافته ، مرگ و میرجهانی سرخک نیز افت واضحی داشته ، تعداد بیشتری از افراد واکسینه می‌شوند و به مرور فواید ایمن سازی از طریق حفاظت علیه بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن را مشاهده می کنیم.

ایمن سازی یک راهبرد پایه برای کنترل بیماری های عفونی است. در حال حاضر برای پیشگیری از 26 بیماری واکسن وجود دارد ، بیماری هایی نظیر سرخک – فلج اطفال – سیاه سرفه و....... . پیشرفت های قابل توجهی نیز  در ساخت واکسنهای جدید به دست آمده است. برنامه جاری ایمن سازی از مرگ 2-3 میلیون نفر در سال جلوگیری می کند .

اهمیت واکسیناسیون کودکان بر کسی پوشیده نیست. واکسیناسیون کودکان یکی از مهم‌ترین اموری است که در سال‌های اول زندگی کودک، والدین باید به آن بپردازند. بسیاری از بیماری‌ها مانند فلج اطفال و دیفتری در گذشته بسیاری از کودکان را قربانی می‌کردند. اما خوشبختانه امروزه با وجود واکسن‌هایی که در کشور به کودکان زده می‌شود این موارد به ندرت قابل مشاهده است. تمام مراکز بهداشتی، درمانگاه‌ها و خانه‌های بهداشت برنامه واکسیناسیون کودکان را اجرا می‌کنند و از والدین تقاضا داریم کودکان خود را در زمانهای مقرر جهت تزریق واکسن به این مراکز ببرند.

از اسفند سال 1398 با شیوع بیماری کرونا تلاشها جهت واکسن کرونا در سطح جهانی شروع شد و از حدود 1.5 سال قبل واکسیناسیون کرونا در حال انجام می باشد. که این واکسن کرونا به طور قابل توجهی عوارض شدید و مرگبار بیماری را کاهش می دهد. برآورد می شود در افراد واکسینه شده میزان بستری در بخش های غیرICU ، میزان بستری در ICU و میزان مرگ به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

به طور کلی آنچه ما در مورد واکسن کووید باید بدانیم این است که با انجام واکسیناسیون کامل در کنار استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی و بطور کلی رعایت دستورالعملهای بهداشتی می توان به زندگی عادی بازگشت. دریافت نوبت سوم واکسن کووید تاثیر بسزایی در افزایش ایمنی برابر کرونا دارد. جهت ایمنی کامل در برابر کووید، حداقل سه نوبت واکسن باید دریافت شود و بیشترین ایمنی حداقل ۲ هفته بعد از نوبت سوم ایجاد می شود. لذا از افرادیکه به هر دلیل هنوز نسبت به تزریق دوز سوم خود اقدام ننموده اند تقاضا داریم با مراجعه به مراکز واکسیناسیون کرونا نسبت به تزریق دوز سوم اقدام نمایند
۴ خرداد ۱۴۰۱ ۱۴:۲۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید