شرح وظایف کارشناسان بهداشت خانواده:
1. تهیه برنامه جامع عملیاتی سالیانه مناسب با اهداف برنامه و شرایط و مشکلات موجود
2. پیگیری ، هماهنگی و اجرای برنامه های آموزشی مرتبط با برنامه سلامت
سالمندان و شیوه زندگی سالم جهت کلیه پرسنل بهداشتی – درمانی و اقشار مختلف
جامعه
3. نظارت ، پایش و ارزشیابی نحوه اجرای برنامه در سطح شهرستان
4. جمع آوری ، ثبت و تجزیه و تحلیل اطلاعات ، آمار و شاخص های مرتبط با برنامه
5. انعکاس فعالیتها ، عملکرد و آمار برنامه بصورت فصلی به معاونت بهداشتی
6. هماهنگی و همکاری با سایر واحدهای درون بخشی ( واحد بیماریهای غیر
واگیر و آموزش سلامت و رابطین بهداشتی ) وسازمانها و ادارات برون بخشی (
مثل بهزیستی ، کمیته امداد ، نهضت سواد آموزی ، شهرداری و 000 ) درجهت
پیشبرد اهداف برنامه سلامت سالمندان و آموزش شیوه زندگی سالم در دوران
سالمندی
7. هماهنگی لازم جهت تشکیل کمیته سلامت سالمندان و پیگیری مصوبات آن
8. ارائه راهکارهای لازم درخصوص بهبود کیفیت و کمیت برنامه
9. هماهنگی درخصوص تهیه ، چاپ و تکثیر و توزیع جزوات ، کتابچه و پمفلت های آموزشی سلامت سالمندان
10. همکاری و هماهنگی و اقدام لازم جهت معرفی برنامه ، تکریم و بزرگداشت
سالمندان درمناسبت های مختلف مانند هفته جهانی بهداشت ؛ روز جهانی خانواده
روز جهانی کودک و هفته سالمند.
شرح وظایف کارشناس برنامه مادران :
1. بررسی شاخصهای بهداشتی مربوط به برنامه مادران و تجزیه و تحلیل
2. جمع آوری آمار زایمان زودرس و تجزیه و تحلیل شاخصهای زایمان
3. تشکیل کمیته ارتقاء سلامت مادر و نوزاد هر ماه و بررسی و تحلیل شاخصها و ارسال نقطه نظرات مربوطه به معاونت بهداشتی
4. بررسی و پیگیری امور مربوط به مرگ مادران باردار
5. نوشتن برنامه عملیاتی مادران و ارسال به معاونت بهداشتی
6. نظارت و ارزشیابی بازدید برنامه مادران درمراکز شهری و روستایی
7. تهیه عملکرد سه ماهه برنامه مادران و ارسال به معاونت بهداشتی
8. پیگیری رفع کمبودهای تجهیزاتی و نیروی انسانی
9. آموزش برنامه مادران باردار به کارشناسان – کاردانان – بهورزان منطقه
10. نظارت و بررسی بر عملکرد ماما روستا و مامای محلی
11. مشارکت و آموزش نیروهای بدواستخدام – دانشجویان مدیریت و 000
شرح وظایف کارشناس برنامه جمعیت وتنظیم خانواده :
1. نظارت بر کمیت و کیفیت ارائه خدمات در برنامه تنظیم خانواده براساس
بخشنامه های کشوری درمراکز شهری و روستایی و مراکز خصوصی و کارخانجات
2. جمع آوری و جمع بندی و تجزیه و تحلیل آمار موجودی مصرفی داروهای بهداشتی مراکز محیطی و خصوصی مرکز بهداشت
3. بررسی و برآورد داروهای پیشگیری از بارداری و تجهیزات هر 6 ماه یکبار
جهت شهرستان ( با توجه به مصرفی) و تحویل از انبار دارویی معاونت بهداشتی
4. بررسی مصرفی ماهیانه مراکز بهداشتی درمانی و پایگاههای شهری و خصوصی و
مراکز روستایی و ارسال داروهای پیشگیری از بارداری هر 2 ماه یکبار
5. بررسی نحوه مصرف داروهای پیشگیری در مراکز شهری و روستایی با توجه به دفتردارویی و دفتر تنظیم خانواده و پرسش از مراجعین
6. برآورد نیاز دفتر و فرمهای تنظیم خانواده جهت واحدهای محیطی مرکز بهداشت و بخش خصوصی
7. هماهنگی و نظارت بر اجرای صحیح برنامه وازکتومی
8. پیگیری درجهت خرید و ارسال دارو وتجهیزات جهت برنامه وازکتومی
9. حضوربعنوان مشاوردر برنامه T.L و Vas
10. برنامه ریزی و هماهنگی برون بخشی جهت پیشبرد برنامه تنظیم خانواده(
شرکت های خصوصی – کارخانجات – تأمین اجتماعی – بهزیستی – کمیته امداد)
11. اجرای برنامه های آموزشی دستور العمل نحوه مصرف وسایل پیشگیری از
بارداری جهت کلیه کارکنان بهداشت خانواده – بهورزان – پزشکان خانواده و
مامای خانواده و بخش خصوصی در طول سال
12. بازدید از مراکز شهری و روستایی و خانه های بهداشت و مراکز خصوصی در طول سال
13. بررسی اطلاعات و استخراج شاخص های مرتبط با برنامه های تنظیم خانواده و ارسال پس خوراند به مراکز شهری و روستایی
14. بررسی مشکلات موجود مربوط به برنامه تنظیم خانواده در واحدهای محیطی و پیگیری و ... تا رفع آن
15. مشارکت در برنامه های آموزش دانشجویان و پرسنل بدو ورود سیستم بهداشتی
16. تهیه مطالب آموزشی و پمفلت جهت کارکنان بهداشت خانواده و اقشارجامعه
17. تدوین و پیشنهاد و طرحهای تحقیقاتی با توجه به مشکلات موجود در سطح واحدهای محیطی مرکز بهداشت شهرستان
18. هماهنگی درخصوص برگزاری هفته تنظیم خانواده
19. تهیه و تنظیم گزارش عملکرد و پیشرفت برنامه ها هر 3 ماه یکبار
20. مشارکت در پرداخت وجه کنترل موالید
21. همکاری مؤثر و مداوم باسایر واحدهای مرکز بهداشت
شرح وظیفه کارشناس کودکان:
1. تجزیه و تحلیل شاخصهای مرتبط با برنامه کودکان در سطح شهرستان
2. تشکیل کمیته کودک سالم و مانا جهت بررسی مشکلات و رفع آنها در اجرای این دو برنامه
3. انجام پایش های برنامه های کودک سالم و مانا از مراکز تحت پوشش
4. انجام بازدید از بیمارستانها در برنامه مرگ کودک 59-1 ماهه
5. تهیه و توزیع مطالب و تراکت های آموزشی در رابطه با برنامه و انجام مداخلات در برنامه ها برای افزایش شاخص ها
6. تشکیل کمیته بررسی مرگ و میرکودکان در سطح شهرستان و ارائه نتیجه به معاون بهداشتی دانشگاه
7. ارائه راهکارهای لازم درخصوص کاهش مرگ و میر کودکان در سطح شهرستان
8. جمع آوری اطلاعات آماری کودک سالم و مانا و انجام آنالیز و ارائه آمارها به معاون بهداشتی دانشگاه
9. برگزاری کارگاههای آموزشی شیر مادر و مانا در کلاسهای آموزش کودکان در شهرستان
10. برآورد صحیح از مکملهای مورد نیاز برنامه کودکان
11. جمع بندی اطلاعات و داده های آماری و وارد کردن آنها در نرم افزار نظام مدیریت سلامت کودکان ( CHS )
شرح وظیفه کارشناس برنامه تغذیه و شیرمادر:
1. بهبود تغذیه در سطح جامعه و خصوصا گروههای آسیب پذیر
2. .کلیه امور مربوط به بهبود تغذیه جامعه در سطح شهرستان
3. اجرای برنامه های آموزشی نظارت برای ارائه خدمات در مراکز مشاوره و
مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت از عمده وظایف آن است و ارتقاء سطح
فرهنگ و سواد تغذیه ای جامعه
4. افزایش دسترسی خانوارها به سبد غذایی مطلوب؛
5. پیشگیری و کنترل کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن در سطح جامعه؛
6. پیشگیری و کنترل اختلالات ناشی از کمبود ید در سطح جامعه؛
7. بهبود تغذیه و رشد کودکان زیر شش سال؛
8. بهبود تغذیه گروههای آسیب پذیر (زنان باردار – شیرده – نوجوانان – سالمندان
9. اجرای طرحهای ملی و کشوری مانند برنامه آهن یاری دختران دانش آموز راهنمایی و دبیرستان؛
10. برنامه پایش ید نمک مصرفی خانوارها و پایش ید ادرار دانش آموزان ابتدایی؛
11. برنامه پایش و پیگیری و ارجاع کودکان دچار تاخیر رشد؛
12. برنامه تجویز قطره مولتی ویتامین یا قطره ویتامین A+D جهت کودکان و قرص مولتی ویتامین جهت زنان باردار.
13. مشاوره تغذیه ای کودکان دچار اختلال رشد ارجاعی از سطح مراکز و خانه های بهداشت؛
14. مشاوره تغذیه ای با زنان باردار نیازمند مشاوره تخصصی تغذیه؛
15. بازدید از مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت و نظارت بر فعالیتهای انجام گرفته
16. جمع آوری و بررسی و تحلیل آمار و عملکرد برنامه ها
17. بررسی عملکرد و ارزشیابی نیروها و برگزاری کارگاه های آموزشی
18. آموزش های تغذیه ای برون بخشی در سایر سازمانها و ادارات
19. ترویج تغذیه با شیرمادر
20. تهیه و توزیع و نظارت بر توزیع شیرمصنوعی و کالابرگ آن
21. تشکیل کمیته شیرمادر و کمیته IDD
22. ارزیابی بیمارستانهای دوستدار کودک
شرح وظیفه کارشناس برنامه میانسالان:
1. شناسایی جمعیت هدف برنامه میانسالان
2. آموزش به مربیان رابطین در جهت انتقال آموزشها به رابطین بهداشتی و جامعه
3. آموزش در زمینه پاپ اسمیر و سرطان پستان
4. افزایش پوشش پاپ اسمیر و آموزش به زنان جامعه هدف(زنان 65-20 ساله همسردار)
5. افزایش آگاهی جامعه نسبت به انجام Self breast exam) ) یا خودآزمایی پستان
6. آموزش و برگزاری کارگاه آموزشی برای پرسنل در زمینه پاپ اسمیر، سرطان پستان و یائسگی
7. انجام پایش از واحدهای تابعه و تکمیل چک لیست های بررسی آگاهی و عملکرد پرسنل و جامعه و ارسال پس خوراند به آنها
8. برنامه ریزی جهت مهارت آموزی ماماهای شاغل در مراکز در زمینه پاپ اسمیر و معاینات پستان
تهیه،تکثیر و توزیع جزوات آموزشی در زمینه ارتقاء آگاهی پرسنل و جامعه هدف برنامه |