کارکنان

مسئول گروه : خانم فتانه ایوبی

کارکنان :

1- سهیلا خزایی

2- اشرف بانو پیرزاد فر

3- پریسا قلخانی

4- اعظم گودینی

5- فاطمه دهبالایی

شرح وظایف واحد بهداشت خانواده

  شرح وظایف کارشناسان بهداشت خانواده:

  

  1. تهیه برنامه جامع عملیاتی سالیانه مناسب با اهداف برنامه و شرایط و مشکلات موجود

  2. پیگیری ، هماهنگی و اجرای برنامه های آموزشی مرتبط با برنامه سلامت سالمندان و شیوه زندگی سالم جهت کلیه پرسنل بهداشتی – درمانی و اقشار مختلف جامعه

  3. نظارت ، پایش و ارزشیابی نحوه اجرای برنامه در سطح شهرستان

  4. جمع آوری ، ثبت و تجزیه و تحلیل اطلاعات ، آمار و شاخص های مرتبط با برنامه

  5. انعکاس فعالیتها ، عملکرد و آمار برنامه بصورت فصلی به معاونت بهداشتی

  6. هماهنگی و همکاری با سایر واحدهای درون بخشی ( واحد بیماریهای غیر واگیر و آموزش سلامت و رابطین بهداشتی ) وسازمانها و ادارات برون بخشی ( مثل بهزیستی ، کمیته امداد ، نهضت سواد آموزی ، شهرداری و 000 ) درجهت پیشبرد اهداف برنامه سلامت سالمندان و آموزش شیوه زندگی سالم در دوران سالمندی

  7. هماهنگی لازم جهت تشکیل کمیته سلامت سالمندان و پیگیری مصوبات آن

  8. ارائه راهکارهای لازم درخصوص بهبود کیفیت و کمیت برنامه

  9. هماهنگی درخصوص تهیه ، چاپ و تکثیر و توزیع جزوات ، کتابچه و پمفلت های آموزشی سلامت سالمندان

  10. همکاری و هماهنگی و اقدام لازم جهت معرفی برنامه ، تکریم و بزرگداشت سالمندان درمناسبت های مختلف مانند هفته جهانی بهداشت ؛ روز جهانی خانواده روز جهانی کودک و هفته سالمند.

  

  شرح وظایف کارشناس برنامه مادران :

 

  1. بررسی شاخصهای بهداشتی مربوط به برنامه مادران و تجزیه و تحلیل

  2. جمع آوری آمار زایمان زودرس و تجزیه و تحلیل شاخصهای زایمان

  3. تشکیل کمیته ارتقاء سلامت مادر و نوزاد هر ماه و بررسی و تحلیل شاخصها و ارسال نقطه نظرات مربوطه به معاونت بهداشتی

  4. بررسی و پیگیری امور مربوط به مرگ مادران باردار

  5. نوشتن برنامه عملیاتی مادران و ارسال به معاونت بهداشتی

  6. نظارت و ارزشیابی بازدید برنامه مادران درمراکز شهری و روستایی

  7. تهیه عملکرد سه ماهه برنامه مادران و ارسال به معاونت بهداشتی

  8. پیگیری رفع کمبودهای تجهیزاتی و نیروی انسانی

  9. آموزش برنامه مادران باردار به کارشناسان – کاردانان – بهورزان منطقه

  10. نظارت و بررسی بر عملکرد ماما روستا و مامای محلی

  11. مشارکت و آموزش نیروهای بدواستخدام – دانشجویان مدیریت و 000

 

  شرح وظایف کارشناس برنامه جمعیت وتنظیم خانواده :

 

  1. نظارت بر کمیت و کیفیت ارائه خدمات در برنامه تنظیم خانواده براساس بخشنامه های کشوری درمراکز شهری و روستایی و مراکز خصوصی و کارخانجات

  2. جمع آوری و جمع بندی و تجزیه و تحلیل آمار موجودی مصرفی داروهای بهداشتی مراکز محیطی و خصوصی مرکز بهداشت

  3. بررسی و برآورد داروهای پیشگیری از بارداری و تجهیزات هر 6 ماه یکبار جهت شهرستان ( با توجه به مصرفی) و تحویل از انبار دارویی معاونت بهداشتی

  4. بررسی مصرفی ماهیانه مراکز بهداشتی درمانی و پایگاههای شهری و خصوصی و مراکز روستایی و ارسال داروهای پیشگیری از بارداری هر 2 ماه یکبار

  5. بررسی نحوه مصرف داروهای پیشگیری در مراکز شهری و روستایی با توجه به دفتردارویی و دفتر تنظیم خانواده و پرسش از مراجعین

  6. برآورد نیاز دفتر و فرمهای تنظیم خانواده جهت واحدهای محیطی مرکز بهداشت و بخش خصوصی

  7. هماهنگی و نظارت بر اجرای صحیح برنامه وازکتومی

  8. پیگیری درجهت خرید و ارسال دارو وتجهیزات جهت برنامه وازکتومی

  9. حضوربعنوان مشاوردر برنامه T.L و Vas

  10. برنامه ریزی و هماهنگی برون بخشی جهت پیشبرد برنامه تنظیم خانواده( شرکت های خصوصی – کارخانجات – تأمین اجتماعی – بهزیستی – کمیته امداد)

  11. اجرای برنامه های آموزشی دستور العمل نحوه مصرف وسایل پیشگیری از بارداری جهت کلیه کارکنان بهداشت خانواده – بهورزان – پزشکان خانواده و مامای خانواده و بخش خصوصی در طول سال

  12. بازدید از مراکز شهری و روستایی و خانه های بهداشت و مراکز خصوصی در طول سال

  13. بررسی اطلاعات و استخراج شاخص های مرتبط با برنامه های تنظیم خانواده و ارسال پس خوراند به مراکز شهری و روستایی

  14. بررسی مشکلات موجود مربوط به برنامه تنظیم خانواده در واحدهای محیطی و پیگیری و ... تا رفع آن

  15. مشارکت در برنامه های آموزش دانشجویان و پرسنل بدو ورود سیستم بهداشتی

  16. تهیه مطالب آموزشی و پمفلت جهت کارکنان بهداشت خانواده و اقشارجامعه

  17. تدوین و پیشنهاد و طرحهای تحقیقاتی با توجه به مشکلات موجود در سطح واحدهای محیطی مرکز بهداشت شهرستان

  18. هماهنگی درخصوص برگزاری هفته تنظیم خانواده

  19. تهیه و تنظیم گزارش عملکرد و پیشرفت برنامه ها هر 3 ماه یکبار

  20. مشارکت در پرداخت وجه کنترل موالید

  21. همکاری مؤثر و مداوم باسایر واحدهای مرکز بهداشت

 

  شرح وظیفه کارشناس کودکان:

 

  1. تجزیه و تحلیل شاخصهای مرتبط با برنامه کودکان در سطح شهرستان

  2. تشکیل کمیته کودک سالم و مانا جهت بررسی مشکلات و رفع آنها در اجرای این دو برنامه

  3. انجام پایش های برنامه های کودک سالم و مانا از مراکز تحت پوشش

  4. انجام بازدید از بیمارستانها در برنامه مرگ کودک 59-1 ماهه

  5. تهیه و توزیع مطالب و تراکت های آموزشی در رابطه با برنامه و انجام مداخلات در برنامه ها برای افزایش شاخص ها

  6. تشکیل کمیته بررسی مرگ و میرکودکان در سطح شهرستان و ارائه نتیجه به معاون بهداشتی دانشگاه

  7. ارائه راهکارهای لازم درخصوص کاهش مرگ و میر کودکان در سطح شهرستان

  8. جمع آوری اطلاعات آماری کودک سالم و مانا و انجام آنالیز و ارائه آمارها به معاون بهداشتی دانشگاه

  9. برگزاری کارگاههای آموزشی شیر مادر و مانا در کلاسهای آموزش کودکان در شهرستان

  10. برآورد صحیح از مکملهای مورد نیاز برنامه کودکان

  11. جمع بندی اطلاعات و داده های آماری و وارد کردن آنها در نرم افزار نظام مدیریت سلامت کودکان ( CHS )

  شرح وظیفه کارشناس برنامه تغذیه و شیرمادر:

 

  1. بهبود تغذیه در سطح جامعه و خصوصا گروههای آسیب پذیر

  2. .کلیه امور مربوط به بهبود تغذیه جامعه در سطح شهرستان

  3. اجرای برنامه های آموزشی نظارت برای ارائه خدمات در مراکز مشاوره و مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت از عمده وظایف آن است و ارتقاء سطح فرهنگ و سواد تغذیه ای جامعه

  4. افزایش دسترسی خانوارها به سبد غذایی مطلوب؛

  5. پیشگیری و کنترل کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن در سطح جامعه؛

  6. پیشگیری و کنترل اختلالات ناشی از کمبود ید در سطح جامعه؛

  7. بهبود تغذیه و رشد کودکان زیر شش سال؛

  8. بهبود تغذیه گروههای آسیب پذیر (زنان باردار – شیرده – نوجوانان – سالمندان

  9. اجرای طرحهای ملی و کشوری مانند برنامه آهن یاری دختران دانش آموز راهنمایی و دبیرستان؛

  10. برنامه پایش ید نمک مصرفی خانوارها و پایش ید ادرار دانش آموزان ابتدایی؛

  11. برنامه پایش و پیگیری و ارجاع کودکان دچار تاخیر رشد؛

  12. برنامه تجویز قطره مولتی ویتامین یا قطره ویتامین A+D جهت کودکان و قرص مولتی ویتامین جهت زنان باردار.

  13. مشاوره تغذیه ای کودکان دچار اختلال رشد ارجاعی از سطح مراکز و خانه های بهداشت؛

  14. مشاوره تغذیه ای با زنان باردار نیازمند مشاوره تخصصی تغذیه؛

  15. بازدید از مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت و نظارت بر فعالیتهای انجام گرفته

  16. جمع آوری و بررسی و تحلیل آمار و عملکرد برنامه ها

  17. بررسی عملکرد و ارزشیابی نیروها و برگزاری کارگاه های آموزشی

  18. آموزش های تغذیه ای برون بخشی در سایر سازمانها و ادارات

  19. ترویج تغذیه با شیرمادر

  20. تهیه و توزیع و نظارت بر توزیع شیرمصنوعی و کالابرگ آن

  21. تشکیل کمیته شیرمادر و کمیته IDD

  22. ارزیابی بیمارستانهای دوستدار کودک

 

  شرح وظیفه کارشناس برنامه میانسالان:

 

  1. شناسایی جمعیت هدف برنامه میانسالان

  2. آموزش به مربیان رابطین در جهت انتقال آموزشها به رابطین بهداشتی و جامعه

  3. آموزش در زمینه پاپ اسمیر و سرطان پستان

  4. افزایش پوشش پاپ اسمیر و آموزش به زنان جامعه هدف(زنان 65-20 ساله همسردار)

  5. افزایش آگاهی جامعه نسبت به انجام Self breast exam) ) یا خودآزمایی پستان

  6. آموزش و برگزاری کارگاه آموزشی برای پرسنل در زمینه پاپ اسمیر، سرطان پستان و یائسگی

  7. انجام پایش از واحدهای تابعه و تکمیل چک لیست های بررسی آگاهی و عملکرد پرسنل و جامعه و ارسال پس خوراند به آنها

  8. برنامه ریزی جهت مهارت آموزی ماماهای شاغل در مراکز در زمینه پاپ اسمیر و معاینات پستان

تهیه،تکثیر و توزیع جزوات آموزشی در زمینه ارتقاء آگاهی پرسنل و جامعه هدف برنامه